Singapore - 13 t/m 15 juli

16 juli 2018 - Singapore, Singapore

Singapore - 13 t/m 15 juli

Het was maar 40 kilometer van Johor Bahru (Maleisië) naar ons hotel in Singapore. Daar hebben we ruim 6 uur over gedaan. Maleisië uit ging vlot, maar Singapore in duurde erg lang. Bij de grensovergang stonden we tussen honderden brommertjes. Er was slechts één bemande paspoortcontrole, waar we ééń voor één door moesten. Ik denk dat dat zo’n 2 uur heeft geduurd. De meeste brommertjes gingen overigens door een onbemande controle. Dat waren Maleisiërs, vooral bouwvakkers, die in Singapore werken en dus dagelijks op en neer gaan. Het salaris dat zij in Singapore verdienen is 3x zo hoog als in Maleisië.

En toen onze eerste kilometers fietsen door Singapore. Wat een verschil! Alles keurig georganiseerd, er zijn fiets-/wandelpaden en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel stoplichten. Fietsen in Singapore kost dan ook veel tijd. De helft van de tijd sta je stil voor een rood stoplicht.

Zaterdag 14 juli hadden we weer een fietstocht geboekt. Wij waren met z’n 2en en hadden dus een privétour. Erg leuk. We gingen als een speer, overal slingerend tussendoor en langs alle bezienswaardigheden. Veel gebouwen natuurlijk, maar ook verrassend veel groen. s’Middags zijn we naar de ‘Gardens by the bay’ gegaan en s’avonds zijn we bij de Marina Bay blijven hangen. Het was Independence Day. Er was een militaire parade. Daar konden we weinig van zien, dat gebeurde allemaal voor de tribune van het formule 1 circuit. Maar de parachutisten, de helikopters, oude vliegtuigen en straaljagers waren overal te zien en de sfeer was goed. De festiviteiten van Independence Day werden afgesloten met een spectaculaire vuurwerkshow.

Zondag 15 juli hadden we bedacht om vast onze fietsen naar de luchthaven te brengen en in te pakken voor de vlucht naar Yogyakarta (Java), 16 juli, 8.20 uur. De afstand van ons hotel naar de luchthaven was maar 20 kilometer, maar wij hebben minimaal het dubbele gereden. Hopeloos verdwaald. We hadden routes van AWOL, de Garmin en MapsMe en die waren allemaal verschillend. De mensen aan wie we het vroegen zeiden dat het niet mogelijk was om naar de luchthaven te fietsen. En we waren er toen al zo dichtbij. Onze oplossing was om de laatste kilometers over de vluchtstrook van de snelweg te rijden. Zien jullie het voor je, wij op onze fietsen over de A4 bij Schiphol …. Maar het is ons gelukt! En dat in Singapore, een land met heel veel regels.

Wel fijn was dat we de fietsen alvast in konden checken voor de vlucht van de volgende dag. We zijn met de metro terug naar de stad gegaan en toen was de dag alweer om. We hebben in ons favoriete hawker center gegeten. In een hawker center staan een aantal kraampjes bij elkaar die maaltijden (streetfood) verkopen, met in het midden een gemeenschappelijke ruimte waar je kunt zitten. Lekker en goedkoop.

Het is nu 16 juli. De vlucht naar Yogyakarta is goed gegaan. Wim heeft de fietsen weer in elkaar gezet. Schade: een verbogen wielas van mijn voorwiel, maar daar merk ik met fietsen verder niets van. Morgen gaan we richting Bali. En dan is het zo 2 augustus, daar kijken we naar uit. Dan zien we Claudia, Richard, Xavier, Yves, Fleur en Sabine weer. YES!!

1. Elly:
    17 juli 2018
    Wat een belevenissen allemaal weer, geweldig! En wat een diversiteit aan ervaringen! Hopelijk gaat de schade aan je fiets jullie niet belemmeren om intens te genieten op Bali en wordt het weerzien straks fantastisch. Jullie kunnen zo onderhand wel een boek schrijven, leuk hoor! Enjoy, en ik kijk weer uit naar het volgende hoofdstuk 😀
  2. Carla:
    17 juli 2018
    Ha ha ik zie het inderdaad voor me, jullie fietsend over de vluchtstrook! Was weer een gezellig verslag en alvast veel plezier op Bali! Lieve groetjes Carla
  3. Riane:
    Hey Mariëtte,
    Ik geniet sinds een aantal weken mee van jullie geweldige avonturen - zodra er een mail binnenkomt "Nieuw reisverhaal" klap ik m'n laptopje open ;). Superleuk om jullie trip mee te kunnen volgen en ik steek er ook nog wat van op, haha. Goeie (vervolg)reis!
    Riane
  4. Anneke Verheije:
    28 juli 2018
    Nooit gedacht dat het kon, fietsen over de vluchtstrook in Singapore, omdat ik begrepen heb vanuit verhalen dat er daar al een politieagent naast je staat als je om je heen kijkt waar je jouw papiertje eventueel zou kunnen weggooien. Maar natuurlijk lukt het jullie om door dit systeem heen te breken; zou het uitstraling zijn?
    Geniet van Bali en de ontmoeting met de familieleden ! Anneke