De tijd vliegt - 7 november

7 november 2018 - Don Khong, Laos

De tijd vliegt - 7 november

Ons laatste reislogger-verhaal hebben we geschreven op 26 oktober. Dat is alweer bijna 2 weken geleden. De tijd vliegt, niet normaal. Over 7 weken zijn we weer thuis. Raar hoor.

De laatste dagen van oktober waren eigenlijk wat saaie fietsdagen. We durfden de route van AWOL niet te volgen, omdat deze over onverharde paden ging. We twijfelden of onze Vietnam-banden het zouden houden op de paden met geulen en kiezel. Dus kozen we voor de verharde (hoofd)wegen, die overigens niet overal even goed waren. In Vietnam werd er veel aan de weg gewerkt. Hier hebben we dat nergens gezien en zullen de gaten in de weg alleen maar groter worden en de bruggen steeds slechter.

Het mooiste moment van deze fietsdagen was de vroege ochtend. Wij zaten meestal al om 6.00 uur op de fiets. Dan was de temperatuur aangenaam (28 graden) en zagen we Laos wakker worden. De mensen kwamen hun huis uit, de markten gingen open, de kinderen vertrokken naar school en de monniken liepen met hun bedelpot door de straten.

Op 1 november zijn we naar het Bolaven Plateau gefietst. Een prachtig gebied, met veel mooie dorpen, koffieplantages en watervallen. Bolaven betekent “Plek van de Laven”, de grootste bevolkingsgroep van dit gebied. Naast de Laven wonen er nog een aantal minderheidsgroeperingen en bergstammen, zoals de Katu.

Alle toeristen die naar het Bolaven Plateau gaan, brengen een bezoek aan het Katu-dorp van captain Hook. Wij dus ook! De rondleiding van captain Hook en de verhalen die hij vertelde waren boeiend en indrukwekkend. En wij zijn niet de enigen die dat zo ervaren hebben. Op internet vonden we verslagen van anderen die er zijn geweest. Het verhaal dat zij vertellen, zou (grotendeels) ons verhaal kunnen zijn. Zie:

Via Pakse, de 2e stad van Laos, zijn we naar Champasak gefietst. Daar hebben we Wat Phu bezocht, een Khmer tempelcomplex uit de vijfde eeuw. Weer even heel wat anders.

En nu zijn we in Si Phan Don, ofwel ‘4000 eilanden’, een eilandengroep in de Mekong rivier in het zuiden van Laos. Hierover wordt geschreven: “Het is een archipel van eilanden waar de tijd stil lijkt te staan. Alles gaat hier in een rustig, laid-back tempo, zelfs voor Laotiaanse begrippen. De natuur hier is oogverblindend mooi en het is typisch zo’n plek waar je drie dagen plant maar uiteindelijk drie weken blijft.” Nou, 3 weken zal het niet worden, maar we blijven hier zeker een paar dagen.

1. Elly:
    7 november 2018
    Wat een prachtige foto’s weer, Mariëtte! Een ongelooflijk mooie reis met ongelooflijk mooie herinneringen voor later. Dat later komt inderdaad met rasse schreden in zicht. Time flies, when you’re having fun! Maar eerst nog 7 weken genieten!
  2. Jozien:
    8 november 2018
    Goede morgen, wat een bijzondere foto,s: de natuur, cultuur, en mensen. Die oudere vrouw met waterpijp, houd zij die vast met haar voet/ tenen? Steeds zie je andere dingen op een foto, mooi verhaal er weer bij. Echt heel bijzonder. Hier in Nederland is het ook nog gewoon “zomer”. Het is november en vd week meer dan 17 graden. Echt bizar, zeker ook voor de natuur. Nog veel plezier en genieten, tot hoor ens👍🍀
  3. Rachel:
    8 november 2018
    Ooh Wim & Mariette, wat een mooie foto's en ervaringen weer. Het is echt genieten om jullie reis zo te mogen volgen. Ik wens jullie nog veel plezier. Geniet!
  4. Ilse van Kempen:
    9 november 2018
    Heerlijk hoe jullie je steeds weer aan die bijzondere indrukken Laven: Pakse de komende weken, het is inderdaad zo weer december.....liefs!
  5. Carla:
    9 november 2018
    Het was weer meegenieten met jullie prachtige foto's en verslag erbij, thanks dat we ook een indruk krijgen over verschillende culturen en hun leefwijze, geloof etc. Echt grote verschillen op deze aardkloot kan ik wel stellen! Het zet mij tot denken, dat is een ding wat zeker is! Het gaat jullie goed en blijf jullie volgen, veel liefs Carla ❤