Het zuidoosten van Armenië - 31 mei

31 mei 2018 - Yegheknadzor, Armenië

Dit staat in onze reisgids:

"Armenië heeft een oppervlakte van 29.800 km² en is ongeveer even groot als België. Het Zuidoosten van Armenië bestaat voor een belangrijk deel uit bergketens en rotsen. Er zijn meerdere bergpassen boven de 2000 meter hoogte. Houd er rekening mee dat de afstanden in realiteit vaak veel langer zijn dan ze op de kaart lijken. Vooral in Sjoenik zorgen de grote hoogteverschillen ervoor dat het afleggen van relatief korte afstanden soms uren kan duren.Waarschijnlijk mede hierom kom je in het zuidoosten van Armenië maar weinig buitenlandse toeristen tegen en dat maakt het rondreizen in deze regio extra avontuurlijk. Sjoenik kan je qua natuur als het spectaculairste gebied van het land beschouwen "

Sjoenik is de provincie die grenst aan Iran. Hier hebben we de afgelopen week gefietst. Het klopt helemaal wat er in de reisgids staat, dat hebben we ervaren. Het is prachtig en het is zwaar. Er waren momenten dat ik meer het gevoel had bezig te zijn met een sportprestatie dan met een fietsvakantie. Maar het is absoluut de moeite waard!

"Armenië was in 301 n.Chr. het eerste land dat het christendom als staatsreligie aannam. In de jaren die volgden ontwikkelden de Armeniërs een eigen tak van het christendom, de Armeense apostolische kerk."

We hebben 2 mooi gelegen kloosters bezocht. Maandag 28 mei het Tatev-klooster, waar we met de 5,7 km lange kabelbaan naar toe zijn gegaan en vandaag (31 mei) het Noravank-klooster.

Het gaat ons dus goed!

1. Jozien:
    31 mei 2018
    Wat een schitterende foto,s!! Dat snoepwinkeltje de “ kleurstoffen” springen van de foto af😉 vandaag na een paar hele warme dagen 5 mm regen. De tuin was er heel blij mee🌂☔️
  2. Carla:
    1 juni 2018
    Mooi gebied en bij de klim zeker ondersteuning van Wim gehad! Leuke foto van jullie saampjes 😉Veel plezier de komende dagen en graag tot horen 😘
  3. Dorine:
    1 juni 2018
    Wat een mooie foto's, eindeloze vlaktes en twee mensen die volop genieten, Ga zo door. ook de groetjes van de mannen van 171a-b, Jana
  4. Annemarie vd Boom:
    2 juni 2018
    Hallo Wim en Jet
    Leuk om te lezen! Wat gaan jullie goed.
    Veel plezier. Ik ga jullie zeker blijven volgen.
    groetjes Annemarie
  5. Marsha van Oosterbos:
    5 juni 2018
    Wat een ervaringen, heel leuk om te volgen. Fijne reis!
  6. Marianne W:
    15 augustus 2018
    Wat ziet het er schitterend uit daar, groen en mooie kloosters