Vanuit Hanoi op weg naar de grens met Laos - 17 oktober

17 oktober 2018 - Do Luong, Vietnam

Vanuit Hanoi op weg naar de grens met Laos - 17 oktober

Na 2 heerlijke, zonnige dagen in Halong Bay. zijn we nog 2 dagen in Hanoi gebleven. We hadden een lekker hotel, midden in de oude stad. Natuurlijk zijn we naar het mausoleum van Ho Chi Minh geweest. Ook zijn we naar de But Thap Pagode geweest. Eén van de meest bekende boeddhistische tempels van Vietnam, gebouwd in de 17e eeuw. In de tempel staan meer dan 50 beelden. Er wordt gezegd dat het “sculpturale meesterwerken” zijn. Mooie pagode, mooie beelden, maar verder deed het ons niet zoveel. Wat ons vooral opviel is dat er geen leven was in de pagode. In de moskeeën in Iran, de kerken in Armenië & Georgië en de tempels op Bali waren altijd mensen. Wat een kerk, moskee, tempel of pagode voor ons bijzonder maakt, zijn de mensen die er komen om te bidden, te offeren of andere rituelen uit te voeren. Hier was niemand, behalve een meneer bij wie we een entreekaartje moesten kopen.

Eén van onze fiets-lijfspreuken is: “Het gaat niet om het doel, maar om de weg ernaartoe”. Dat was hier eigenlijk ook wel het geval. Het was een leuke fietstocht (60 kilometer op en neer). Door de drukke straten van Hanoi, over de beroemde Long Bien Bridge en vervolgens over de dijk van de Duong rivier.

Op 11 oktober zijn we begonnen aan ons nieuwe avontuur: van Vietnam naar Laos en door naar Cambodja. Het deel van Vietnam waar we nu doorheen fietsen is totaal anders dan het noorden. Het is vlak, soms heuvelachtig, dijken en polders, weidse uitzichten met kerken, pagodes en graven, veel akkerbouw, houtzagerijen en steenhouwerijen. Minder ruig en minder kleurrijk dan het noorden.

Het mooist was de omgeving van Ninh Binh, het ‘Trang An Landscape Complex’. Het is een spectaculair landschap van kalkstenen rotsformaties, doorsneden met valleien die gedeeltelijk onder water staan. Het wordt ook wel ‘Halong Bay van het binnenland’ genoemd. Wij zijn hier een dag gebleven en hebben met een bootje tussen en onder (grotten) de steile kliffen door gevaren. Echt schitterend! Er zijn ook veel grottempels en pagodes in dit gebied. Daar hebben we er een aantal van bezocht. Heeeeeeeeeeeeel veel trappen lopen. Zoveel dat we de volgende dag spierpijn in onze bovenbenen hadden.

Wel grappig hoe iedereen een graantje mee probeerde te pikken van de vele toeristen die er komen. Wij zijn langs de tempels en grotten gefietst. En als we in de buurt kwamen, werden we naar een parkeerplaats geleid. Als we doorreden, bliezen ze op een fluitje en werd ons duidelijk gemaakt dat het toch echt de bedoeling was dat we onze fietsen daar (betaald) parkeerden. De eerste keer deden we dat keurig, waarna we nog bijna een kilometer moesten lopen naar de ingang en 6 andere (brom)fietsenstallingen passeerden.

Over 2 of 3 dagen gaan we de grens met Laos over. Dat hangt ook van het weer af. De weersvoorspellingen voor de afgelopen dagen waren dramatisch. Op ieder tijdstip van de dag 80 - 100% kans op onweer. Afgelopen nacht heeft het weliswaar geonweerd, maar verder is het overwegend zonnig (always lucky). Ook de voorspellingen voor de komende dagen zijn slecht. We zullen zien.

1. Elly:
    17 oktober 2018
    Wat een prachtige foto’s weer! Jullie kunnen straks helemaal niet meer wennen in Breda!
  2. Carla:
    17 oktober 2018
    Weer een mooi verslag en mooie foto's! Waarom heeft die vrouw op de boot een soort van snoetje voor? Het weer is nog steeds goed hier voor oktober. Hoop dat we aan het einde van jullie wereldreis, volgens mij 1 december elkaar in levende lijven kunnen zien en jullie reiservaringen nog meer kunnen delen? Hou je haaks, veel liefs Carla
  3. Willeke:
    18 oktober 2018
    "Het gaat niet om het doel maar om de weg er naar toe". Helemaal mee eens. Van alles rond je heen genieten.
    Dat doen jullie blijkbaar wel. Groetjes vanuit Breda van ons.
  4. Conny Driesen:
    18 oktober 2018
    Geweldige dingen weer beleefd en genoten!! Hopelijk droog weer de komende tijd!!!