Van Courtille naar de grens met Spanje - 15 t/m 27 september 2019

27 september 2019 - Maureillas-las-Illas, Frankrijk

Van Courtille naar de grens met Spanje - 15 t/m 27 september 2019

Op zondag 15 september vertrekken wij bij het huis van Mascha & René in Courtille. We fietsen naar hun Hostellerie in Bellenaves. Zij zijn daar omdat zij dit weekend hun eerste gasten hebben. Bijna alle kamers bezet, met ontbijt - lunch - diner. Vooral het diner op zaterdagavond zullen ze niet snel vergeten ……

Wij rijden door naar Puy-Guillaume, waar de camping gesloten is. Dit gaan we vaker meemaken. Het seizoen is voorbij. Geen probleem, we vinden altijd wel een plekje waar we de tent weg kunnen zetten. We zorgen er altijd voor dat we voldoende water en eten bij ons hebben.

We gaan klimmen, naar het Centraal Massief. Is goed te doen, behalve als er een wegomlegging is. In Frankrijk wordt er veel aan de wegen gewerkt. We hebben al een aantal keer gehad dat ‘onze weg’ afgesloten is. Op zich geen probleem, dan zoeken we een andere weg. De weg die we maandag de 16e kiezen om naar Noirétable te komen, blijkt echter niet zo’n goede keuze. Een onverhard pad, met grote losse stenen en erg steil omhoog. Met 32 graden is dat best pittig.

Met nog een stop in Ambert, komen we woensdag 18 september aan in Le Puy-en-Velay. We hadden al besloten om daar 2 nachten te blijven en dat blijkt wel een goede keuze! Le Puy-en-Velay is sowieso een mooie stad om een dag door te brengen en zeker tijdens het Renaissance festival van Le Roi de l’Oiseau (de koning van de vogels). En laat dit festival nu toevallig op woensdag 18 september beginnen. Always lucky  ;-).

Nou, “always lucky” dachten we niet op vrijdagochtend toen we uit Le Puy-en-Velay wilden vertrekken. Fietssleutel kwijt. Zoeken, zoeken, zoeken. De mensen van de camping hadden iemand gebeld die met een slijptol zou komen om het slot open te maken. En net voordat dat gaat gebeuren (het is ondertussen half 12), vinden we de fietssleutel in het zijvak van de tenttas. De sleutel is waarschijnlijk uit een broekzak gevallen en toevallig in dat zijvak terecht gekomen. Net op tijd gevonden, het slot is nog heel. Toch ‘always lucky’?!

Vanuit Le Puy-en-Velay gaan we over een oude spoorlijn (Voie Verte) met een aantal spoortunnels (sommige meer dan een kilometer lang) gestaag omhoog. We slapen die nacht met thermo-ondergoed aan. Op 1100 meter is het koud.

Zaterdag 21 september klimmen we eerst naar 1245 meter en dan dalen we af naar Les Vans op 176 meter. In regenpak. Zondag is er heel veel regen voorspeld, dus we blijven een dag schuilen in Les Vans. Weer een boek uit ;-).

Van maandag 23 september t/m vandaag (27 september) rijden we door we door de wijnstreek. Het is pluktijd. Soms doen ze dat machinaal en soms met de hand.

De sfeer in Zuid Frankrijk is anders. Meer mediterraan. We rijden via:

• Attuech,
  • Brignac (waar alle campings dicht zijn en we onze tent opzetten in een wijngaard),
  • Columbiers, aan het Canal du Midi (via Vias aan de Middellandse Zee en Béziers),
  • Tuchan,

naar Maureillas. Daar zijn we nu. Onze laatste overnachting in Frankrijk. Morgen gaan we de Pyreneeën over. We hebben zin in Spanje!

@ We zullen de komende dagen nog wat foto’s op onze site zetten

1. Elly:
    27 september 2019
    Mooie foto’s van een mooie trip! Ben benieuwd naar de rest! Enjoy and good luck!
  2. Jozien:
    27 september 2019
    Goede avond terwijl het hier nu echt herfst gaat worden hebben jullie overdag nog lekkere temperatuur. Mooie foto,s hoor ! Waarom zouden jullie kennissen diner op zaterdag niet snelvergeten 🙃. Fijne reis en geniet van alles onderweg
  3. Conny Driesen:
    29 september 2019
    Heerlijk weer om te lezen!
    En wat fietsen jullie snel!!!!!
  4. Anneke Verheije:
    30 september 2019
    Que de bonheur !
  5. Ilse van Kempen:
    30 september 2019
    Wat leggen jullie weer prachtige verbindingen over grenzen heen. Een mooie reis verder!!
  6. Marieke Schrauwen:
    1 oktober 2019
    Wat een mooi verhaal weer. Lekker blijven genieten!
  7. Jeanine Broos:
    9 oktober 2019
    Gelukkig kreeg ik in de gaten dat jullie weer op reis zijn én dat jullie weer te volgen zijn via deze blog (ik wilde m al bijna verwijderen uit mijn bladwijzerbalk..) Daarnet eerst bijgelezen en het is weer heerlijk om even in jullie leven meegenomen te worden. Ik zie uit naar het vervolg. Een hele goede verdere reis toegewenst!