WE ZIJN WEER (ONDER)WEG

14 september 2019 - Moureuille, Frankrijk

WE ZIJN WEER (ONDER)WEG

Voor iedereen die het nog niet weet: WIJ ZIJN WEER (ONDER)WEG.

Op 15 augustus stappen we thuis op de fiets. Niet met zijn 2en, maar met zijn 3en. Xavier rijdt een stuk met ons mee. Via Wim zijn moeder naar Ulvenhout, waar we bij mijn moeder, samen met José, Claudia, Yves en Sabine, nog even een afscheidskoffie drinken. We nemen afscheid voor 4 maanden; ons plan is om pas half december weer naar huis te komen. Dan fietsen we door naar onze eerste kampeerplek in Bladel.

De dag daarop naar Oostham. Daar kopen we in een tuincentrum een nieuw bed voor Xavier. Het stoelkussen ligt stukken beter dan de lekke slaapmat waar hij de eerste nacht op heeft gelegen.

Dag 3 rijden we naar Tienen. We hebben de (stads)camping voor 2 dagen besproken en dat blijkt een goede keuze. Het is een camping die ook prettig is als het regent èn het is een prima plek voor een op-en-neertje met de trein naar Leuven.

Vanaf maandag 19 augustus geen regen meer, maar volop zon. Op naar Verdun! Door de Ardennen, met overnachtingen in

• Godinne (via Namen),
  • Waliant (via Dinant),
  • Mortehan en
  • Montmedy (via Orval).

We gaan als een trein. We hebben in de eerste week een goede routine opgebouwd. Xavier fietst goed en dan is hij ook nog een prima kok. We hebben het erg gezellig met zijn drieën.

Vrijdag 23 augustus zijn we vroeg in de middag in Verdun. Een camping met zwembad, heerlijk!!! Zaterdag gaan we naar de Citadel (Tip voor als je in Verdun bent: NIET DOEN!) en maken we een wandeling door de stad. Zondag fietsen we een ronde langs het Verdun Memorial Museum, het Ossuarium en het fort van Douaumont (Tip voor als je in Verdun bent: ZEKER DOEN!), met Xavier als gids.

Vanuit Verdun rijden we in 2 dagen naar Nancy, 125 kilometer. De kilometerteller Breda - Nancy staat bijna op 650 kilometer. De laatste kilometers vanuit de stad naar de camping zijn de zwaarste van de hele tocht, een klim van 13%!

Woensdag 28 augustus gaan wij met de bus naar Nancy. Claudia komt uit Breda met de auto en pikt ons op in de stad. s’Avonds trakteert Xavier ons op een etentje en sluiten wij onze fietsreis af met een spectaculaire lichtshow op het Stanislas plein,

Donderdagochtend 29 augustus gaat Xavier, met Claudia, naar huis. Met tranen in de ogen en een knoop in de buik, fietsen wij die dag verder naar het zuiden. Wat ons betreft had Xavier mee naar Spanje mogen fietsen.

Onze volgende bestemming is Moureuille, Courtille. Daar wonen Mascha en René en wij gaan  een week bij hen verven. We volgen eerst nog een paar dagen onze route naar Cluny, met overnachtingen in:

• Charmes,
  • Fontenoy le Château,
  • Gray en
  • Beaune, waar we een dag langer zijn gebleven om Hotel Dieu - Hospices de Beaune te bekijken.

Dinsdag 3 september fietsen we vanuit Beaune naar Cluny. Prachtig, door de wijngaarden. Op de camping in Cluny zien we onze fietsvrienden Harry, Theo & Jan (en Wieke met de camper) weer. Zij fietsen dezelfde route als wij en de afgelopen dagen kwamen we elkaar steeds tegen. Maar na vandaag scheiden onze wegen zich. Wij gaan 185 kilometer naar het westen en zij gaan eerst richting Alpe d’Huez. Daarna gaan Harry & Theo door naar Israël.

Vrijdag 6 september arriveren we bij het huis van Mascha en René. Een erg leuk huis, waar het houtwerk zeker een nieuwe verflaag kan gebruiken. Gaan we doen!

Mascha en René gaan in Bellenaves starten met een Café - Restaurant - Hotel - Brocante (Hostellerie du Château). Zij hebben het druk met alle voorbereidingen. Het zijn schatten van mensen (evenals moeder Ans) en wij hebben met veel plezier ruim een week bij hen geschilderd.

Morgen (15 september) gaan we weer verder. Op naar Spanje!

1. Yvonne Lutgerink:
    14 september 2019
    Leuk! Mooie foto’s ook. Wat is jullie doel? Santiago de Compostela.
  2. Jozien:
    14 september 2019
    Wat heerlijk voor jullie dat jullie weer in de gelegenheid zijn om weer zon mooie tocht kunnen maken. Geniet ervan blijf gezond en kom weer terug met hele mooie verhalen en herinneringen gr uit de Leur
  3. Hans van Perge:
    14 september 2019
    Heerlijk, jullie verhalen weer te lezen! En natuurlijk zitten wij weer op de camping in Zeeland en ben ik nog niet van mijn fiets gevallen.
    Groet en geniet
    Hans
  4. Elly:
    15 september 2019
    Hey Wim en Jet! Wat leuk dat jullie weer op de fiets geklommen zijn voor een langere periode. Heel fijn ook dat we weer mogen meegenieten van jullie avonturen. Veel (fiets)plezier , geniet weer van mooie ontmoetingen in mooie omgevingen!
  5. Willeke:
    15 september 2019
    We volgen jullie weer. Veel plezier.
  6. Diana Giljam:
    15 september 2019
    Het ziet er fantatisch en gezellig uit! Veel (klus) plezier!
    Geniet er maar lekker van
  7. Dorine:
    Hoi Jet en Wim,
    Mooi om jullie weer te mogen volgen. Hopelijk blijft het weer goed en kunnen jullie niet al te nat elke keer verder fietsen.
    Hier begint de feestweek voor de cliënten, vrijwilligers en wettelijk vertegenwoordigers. 30 jaar al SenL. Jij was erbij vanaf het begin.
    Vandaag met Jan die ook al 30 jaar hier woont, herinneringen opgehaald aan de start van Sterrebos.
    Wij gaan genieten van alle leuke dingen komende week.
    En voor jullie een gezellige sportieve zonnige voortzetting van jullie fietsvakantie.
    Doei Dorine
  8. Isabella:
    16 september 2019
    Het ziet er weer super uit!! Geniet ervan!
  9. Anneke Verheije:
    16 september 2019
    Ik dacht gisteren nog aan jullie vanwege het 30 - jarig jubileum van S&L Zorg. Dorine heeft met Jan herinneringen opgehaald. Jij was toen teamleider van wat 177/179 heette en ik was toen orthopedagoog van deze groep. Leuk! En ook leuk dat jullie door la douce France zijn gefietst. Een hele fijne tijd in Spanje gewenst!
  10. Wendy Goossens:
    16 september 2019
    Fijn dat jullie weer tijd vinden om een reisverhaal te schrijven en wij weer mee kunnen genieten van jullie reis! Een goede reis naar Spanje gewenst en heel veel plezier!
  11. Judy:
    17 september 2019
    Wat leuk om te lezen weer! Veel plezier en geniet ervan!
  12. Marieke Schrauwen:
    18 september 2019
    Heerlijk ziet dat er weer uit zeg. Leuk om zo weer een beetje met jullie mee te mogen reizen!
  13. Carla:
    21 september 2019
    Zo zo, weer op pad 😀Het bloed kruipt waar.................. Gelijk hebben jullie en ga jullie weer volgen. Have a nice time 😘
  14. Conny Driesen:
    24 september 2019
    Wat heerlijk dat jullie weer onderweg zijn! Geniet van alles wat is....en komen gaat!!