Noord-Vietnam, we gaan er heel lang over doen - 19 september

19 september 2018 - Yen Chau, Vietnam

Noord-Vietnam, we gaan er heel lang over doen - 19 september

We zijn nu een week in Vietnam en het is geweldig. De reis van Denpasar (Bali) naar Hanoi (Vietnam) is voorspoedig gegaan. Ook het visum was redelijk snel geregeld. Als we willen, mogen we tot 12 december in Vietnam blijven.

In Hanoi hadden we een lekker hotel in het oude centrum. Smalle straatjes, koloniale huizen, veel mensen en veel verkeer. We zijn 1 dag in Hanoi gebleven (13 september) en daarna begonnen aan de route Noord-Vietnam. We hebben nu 6 dagen gefietst. Totaal 320 kilometer, waarin we zo'n 4000 meter in hoogte hebben geklommen en bijna evenzoveel hebben gedaald.

We zijn nu in Yen Chau. Dat ligt op ongeveer 270 meter hoogte, in Noord-West Vietnam, bij de grens met Laos.

Het is hier echt zo mooi, niet normaal. We hebben dan ook besloten veel tijd te nemen voor onze ronde Noord-Vietnam. Vandaag hadden we een gemakkelijke route, 50 kilometer en bijna alleen maar bergafwaarts. We zijn denk ik wel 100x afgestapt, omdat we weer iets bijzonders, leuks of moois zagen. En zo gaat het eigenlijk iedere dag. Overweldigende natuur, groen en veel bloemen, mooie bergen, bijzondere huizen en prachtige mensen van verschillende bergstammen. Elk met hun eigen tradities, gebruiken en kleding.

In het gebied waar we nu zijn, hadden we een maand geleden niet kunnen fietsen. Eind augustus is hier een tropische storm geweest, met zware regenval, overstromingen en aardverschuivingen. De wegen waren toen onbegaanbaar.

Vietnam is ook prettig voor je portemonnee. Slapen en eten kost echt niets. Vannacht hebben we weer een prima guesthouse voor €7,40. We hebben gegeten voor minder dan 2 euro. Een biertje kost €0,55 en “spa rood” hebben ze niet. Dus drink ik thee en dat is meestal gratis.

Het weer schiet hier alle kanten op. Tot nu toe hebben we iedere dag zon, bewolking, miezer en/of korte, heftige regenbuien gehad. Er is echt geen pijl op te trekken. Maar ook dat is prima. Die afwisseling is juist wel lekker.

Mocht je meer willen weten over hoe het hier is, we hebben weer wat nieuwe foto’s en video’s op de blog gezet.

1. Carla:
    19 september 2018
    Het zijn weer bijzondere foto's die voorbij komen! Mooie natuur en ook dat je de mensen mag fotograveren is al een teken van vriendelijkheid en openheid, bijzondere ervaring! Ik ga vrijdag naar Polen uitgenodigd voor een poolse bruiloft, is ook bijzonder toch? Geniet nog van jullie reis en ik blijf jullie volgen, lieve groetjes Carla 😘
  2. Conny Driesen:
    20 september 2018
    Fantastisch weer wat jullie meemaken. En ongelooflijk dat jullie steeds weer op die fiets klimmen en al zoveel kilometers hebben gereden!!!
  3. Judy:
    20 september 2018
    Wauw, het ziet er geweldig uit!
  4. Carla:
    20 september 2018
    Vertrek morgen per vliegtuig en kom maandag weer terug! Gaat goed komen, X
  5. Marieke Schrauwen:
    20 september 2018
    Wat een prachtige foto´s van mens en natuur! Je krijgt zin om naar noord Vietnam op vakantie te gaan... wat een mooie tocht maken jullie. Geniet er van! Hier gaat alles goed/zijn gangetje.
  6. Mart Hagenaars:
    25 september 2018