MOOI, MOOIER, MOOIST & ALWAYS LUCKY - 7 oktober

7 oktober 2018 - Halong Bay, Vietnam

MOOI, MOOIER, MOOIST & ALWAYS LUCKY - 7 oktober

We hebben al eerder gezegd dat Noord-Vietnam mooi is. En hoe verder we kwamen, hoe mooier het werd. In de bergen, tegen de grens met China, was het het allermooist.

Na 25 september, toen we schreven dat het zo heet was, zijn de wolken gekomen en daarna de regen. Op de dag dat we de hoogste pas van Vietnam over wilden (2000 meter), stonden we om 6.00 uur klaar voor vertrek. Toen ging het onweren. Om 9.00 uur werd de regen wat minder, dus zijn we vol goede moed op de fiets gestapt voor deze uitdagende tocht. Na 5 kilometer begon het weer te plenzen. Dus snel een oprit bij een huis opgereden om te schuilen. En daar stond een kleine vrachtwagen. Always lucky, de lift naar Sapa was zo geregeld. Die dag is het niet meer droog geweest. Ons hotel in Sapa heette ‘Mountain View’, maar ons uitzicht was grijs.

De volgende dag was het weer gelukkig iets beter. Sapa is erg toeristisch. Iedereen die naar Noord-Vietnam gaat, gaat naar Sapa. Toen we door het stadje liepen, sprak een mevrouw van de Black Hmong ons aan. Zij nodigde ons uit om mee naar haar huis te lopen en bij haar te eten. Wij zijn met mama Lili meegegaan. Het was een prachtige wandeling van bijna 20 kilometer en heerlijk eten. Aan het einde van de middag hebben haar zoons ons met hun brommer weer terug naar Sapa gebracht. Always lucky!

We baalden toch wel dat we de Deo Tram Ton (de pas van 2000 meter) niet hadden gefietst. Daarom zijn we op de dag dat we vertrokken vanuit Sapa (1500 meter) eerst terug omhoog naar de pas gefietst. Boven was het grijs en de Fansipan, de hoogste berg van Vietnam (3143 meter), was onzichtbaar. Er volgde een heerlijke afdaling van 2000 naar 200 meter. De lucht werd weer blauw en de temperatuur liep op, Lekker.

Na Sapa gingen we richting Bac Ha, een ander bergdorp. De dag voordat we aan de klim naar Bac Ha begonnen (van 100 naar 950 meter, met stukken van 10%) kwamen een jongen tegen. Hij gaf ons een adres in Bac Ha. Daar zouden we informatie kunnen krijgen over de plaatsen waar een markt was. Dat bleek een gouden tip. Always lucky. Hierdoor kwamen we terecht in een leuke homestay en hebben we de volgende dag een geweldige tocht gemaakt. Achterop de brommer zijn we hoog de bergen in gereden, tegen de grens met China. Op de markt van Sin Cheng, met vooral mensen van de Flower Hmong, hebben we honderden foto’s gemaakt. Zo mooi.

Na Bac Ha begon de weg terug richting Hanoi; 315 kilometer, waar we 3 dagen over hebben gedaan. De bergen werden heuvels en de laatste 100 kilometer gewoon helemaal vlak.

Gisteren, 6 oktober, waren we weer in Hanoi. We wilden onze Noord-Vietnam reis afsluiten met een korte cruise door Halong Bay. Dit is een eilandengroep met zo’n 1600 eilanden en eilandjes. Het ligt 165 kilometer van Hanoi en staat sinds 1994 op de UNESCO Werelderfgoedlijst.

De afgelopen week hebben we veel mailcontact gehad met hotels en reisorganisaties om een excursie naar Halong Bay te boeken. En dat is gelukt. We zitten nu in de meest luxe hut van een prachtig schip en dat terwijl we de allergoedkoopste ‘2 days-1 night tour’ hebben geboekt. We hebben een upgrade gehad. ALWAYS LUCKY!

We hebben nog geen tijd gehad om onze foto’s goed te bekijken. Dat gaan we de komende dagen doen. We zullen er dan zeker ook weer een paar op onze blog zetten. Wordt vervolgd.

1. Willeke:
    7 oktober 2018
    Weer een leuk verhaal met prachtige foto's. Nog een fijn vervolg van de reis gewenst.
  2. Conny Driesen:
    7 oktober 2018
    Fantastisch om te horen dat jullie enthousiasme blijft, of eigenlijk groeit......
    Benieuwd naar de volgende foto's, deze waren al weer prachtig!!
  3. Adje:
    7 oktober 2018
    Wat maken jullie mooie dingen mee, wat me opvalt is dat er overal vriendelijke behulpzame mensen zijn. Dus de wereld is vol lieve vriendelijke mensen. Super!!!
  4. Judy:
    Geweldig! ❤️
  5. Riane:
    7 oktober 2018
    Het doet me altijd zo veel deugd te lezen hoeveel bijzondere, warme, hartelijke mensen jullie ontmoeten - het ontroert me. Nieuwssites/zenders brengen zo vaak verhalen waar je triest van wordt, jullie blog maakt altijd blij. En de foto's zijn prachtig. Dank.
  6. Dorine:
    7 oktober 2018
    Prachtige foto's, lieve verhalen van jullie over bijzondere mensen en mooie momenten.
    Groetjes Dorine
  7. Jozien:
    7 oktober 2018
    Goede avond, wat heerlijk dat jullie samen zo genieten en dat wij al lezend met jullie mee kunnen reizen. Geweldig👍 En mooi dat ook jullie benoemen “ how lucky can be every day in your life you live”
  8. Rentia Gastel:
    7 oktober 2018
    Wat een prachtige foto' s alweer! En wat een heerlijke reis. En wat Adje al zei: Heerlijk dat er zoveel vriendelijke mensen op de wereld zijn.
  9. Isabella:
    Geweldig!
  10. Anneke Verheije:
    8 oktober 2018
    Lucky me om door jullie zo meegenomen te worden in die vele prachtige belevenissen.
  11. Hans van Perge:
    8 oktober 2018
    Jullie mooie verhalen gaan maar door en blijven boeien.
    Ik vertelde jullie de vorige keer dat ik ook overweeg een blog te beginnen, maar dan over mijn fietstocht van 5 km met wind tegen. Dat is dan mijn wereld. Mijn huidige blog zou dan erover gaan dat het zo hard waaide dat een gebakje, wat ik lekker aan het eten was, van mijn schoteltje waaide en mijn blouse verschillende fruitige kleuren had gekregen. Geen bergen van meer dan 2000 meter hoog, maar voor een gepensioneerde toch ook een uitdaging.

Het ga jullie goed!
  12. Henny:
    9 oktober 2018
    Genieten jullie maar daar, wij genieten hier met jullie mee!
  13. Barbara van Dijk:
    9 oktober 2018
    Blijf lekker genieten!!!
  14. Kaat-Ans & Mila:
    16 oktober 2018
    Gelukkig dat je vandaag een appje stuurde want nu kan ik jullie prachtige verhalen weer lezen. Wat geweldig allemaal en wat zien jullie veel en staat het geluk aan jullie kant...verdiend zeker😇
    Geniet nog heerlijk en blijf vooral schrijven dan genieten wij mee.
    Dikke kus van ons driekus!
  15. Anja van Oorschot:
    17 oktober 2018
    Wat een mooi verhaal weer en wat zijn jullie Lucky. Geniet van al het moois en van de cruise. Groetjes, Anja
  16. Gert Stigter:
    17 oktober 2018
    Mooie verhalen en beelden. Hoop dat jullie nog veel mooie contacten zullen opdoen.
    P.s. Michiel is vanaf 25 september ook aan het rondtrekken in Vietnam (maar niet met de fiets!!).
  17. Sandra v Beers:
    24 november 2018
    Wat is het toch bijzonder mooi wat jullie allemaal meemaken. Leuk beschreven en mooie foto's