Lombok - Sumbawa - Flores en nu weer terug op Sumbawa, 24 augustus

24 augustus 2018 - Sumbawa, Indonesië

Lombok - Sumbawa - Flores en nu weer terug op Sumbawa, 24 augustus

Op 17 augustus zijn we met de ferry van Bali naar Lombok gegaan. Dat is 5 uur varen. Heerlijk, een rustige zee, lekker zonnetje, fris windje en dat allemaal voor slechts €3,90 pp inclusief fiets. Aan boord was een grote groep vrijwilligers met auto’s vol hulpgoederen voor de slachtoffers van de aardbevingen op Lombok.

We zijn maar 2 dagen op Lombok geweest. Wat wij van Lombok hebben gezien is niet te vergelijken met Bali. Droog en dor, weinig bomen en veel primitiever (armer). Op 18 augustus zijn we van de havenplaats Lembar naar Kuta in het zuiden van Lombok gefietst. Een stadje aan zee, met een mooi strand. Normaal zijn daar in deze tijd van het jaar veel toeristen, voornamelijk backpackers en surfers. Maar nu was het er erg stil. De dag daarna zijn we naar het noordoosten gaan fietsen, richting Kayangan waar de ferry van Lombok naar Sumbawa gaat. Het was erg heet en veel klimwerk. Na zo’n 40 kilometer fietsen was het weer ‘íjsjestijd’. Op fietsdagen is dat bij ons minstens 2x, soms wel 4x per dag. En opnieuw voelden we de bodem even trillen, een kleine aardbeving. Het was nog zeker 50 kilometer naar Kayangan en dat ligt in het risicogebied. Een plek waar we niet graag wilden overnachten. Toen we aan het overleggen waren wat te doen, werd dat door het lot bepaald. Naast ons stopte een grote truck die zand kwam lossen. Een lege vrachtwagen dus. Even onderhandelen en we hadden een perfecte lift. Fietsen in de laadbak, wij erbij en rijden maar. Onderweg zagen we schade van de aardbeving en een aantal tentenkampen. We haalden precies de ferry Lombok-Sumbawa van 15.00 uur, anderhalf uur varen en toen nog 23 kilometer fietsen naar Alas. Daar was een hotel wisten we uit het AWOL-boekje. Gelukkig een redelijk vlak traject, dus we waren voor het donker binnen. Het is hier al om 18.00 uur donker.

Die nacht was heftig. Rond 23.00 uur was er weer een aardbeving en die voelden we heel goed. We hebben die nacht buiten ‘geslapen’. Op de grote patio van het hotel lagen we veilig. De hele nacht waren er naschokken.

De volgende dag (20 augustus) zijn we richting Sumbawa Besar gefietst, de grootste stad van Sumbawa. We hebben gekampeerd bij een hotel aan zee, enkele kilometers voor de stad. Toen we s’middags aan het zwembad lagen, raakten we in gesprek met een vrouw uit Australië, die al jaren op Bali woont. Wij vertelden haar dat we ‘de komodovaraan’ nog op onze bucket list hadden staan. Zij kende iemand op Flores die voor ons een excursie kon regelen. En toen ging het snel. Die middag hebben we een auto geregeld om ons de volgende dag naar de andere kant van Sumbawa te laten brengen en contact opgenomen met Ryan uit Flores. Er volgden 4 volle dagen:

• 21 augustus: Met fiets en al in een auto van Sumbawa Besar naar Sape, ruim 300 kilometer. Dat is hier 7 uur rijden.
  • 22 augustus: We laten onze fietsen achter in Sape (havenplaats Sumbawa-Flores) en nemen de ferry van 9.00 uur. Althans, dat was het plan, want dan zou de ferry gaan. Om allerlei onduidelijke redenen werd het vertrek steeds uitgesteld. Tegen 12.00 uur waren ze er klaar voor. Sumbawa - Flores is 7 uur varen, kosten €3,60 pp. Op de ferry waren meerdere toeristen, die allemaal problemen hadden met het vinden van een slaapplaats in Labuan Bajo (de havenstad van Flores). Door de problemen in Lombok is Flores overvol. Geen bed meer vrij, zeiden zij. Wij hadden weer geluk. Via de hotspot van een aardig meisje konden wij vanaf de boot whatsappen met Ryan, die voor ons een slaapplaats heeft gevonden. Toen wij om 19.00 uur aankwamen op Flores hadden wij een perfect hotel!
  • 23 augustus: Vandaag zou het gebeuren, de komodovaraan spotten! We hebben van 6.00 - 18.00 uur een leuke en mooie excursie gehad. We zijn naar Padar Island gevaren waar we een korte wandeling hebben gemaakt en vanaf de heuveltop een schitterend uitzicht hadden, we hebben gesnorkeld bij Pink Beach, maar voor ons was het doel Rinca Island waar we de komodovaraan zouden zien. En dat viel erg tegen. We hadden daar een gids die zichzelf erg graag hoorde praten en niet kon lopen en praten tegelijkertijd. We hebben vlakbij de ingang 4 slapende komodovaranen gezien en een korte wandeling gemaakt naar een heuvel met een mooi uitzicht. Maar daar kwamen we niet voor, we wilden komodovaranen spotten.  De gids werkte niet erg mee, vond ons maar vervelend denk ik. We hebben nog een paar kleinere, actieve komodovaranen gezien. Toen was de tijd om en moesten we terug. We hebben een klacht ingediend bij het park en bij de organisatie waar we de excursie hebben geboekt. We hebben 25% van onze kosten terug gekregen, dat is zeker netjes.
  • En nu is het 24 augustus. We zitten weer op de ferry terug naar Sumbawa. Ik zit heerlijk in de schaduw op het bovendek. 7 uur varen, dus tijd genoeg om weer een stukje voor de blog te schrijven.

Vannacht slapen we weer in Sape. Het plan is om terug te gaan fietsen naar de stad Sumbawa Besar. We weten nog niet of we het hele traject gaan fietsen. Het is namelijk erg heet hier. We zien wel hoe het loopt. We hebben ondertussen veel ervaring met het regelen van vervoer, dus het komt zeker goed.

En over ons komodovaraan-avontuur zeggen we: Het was niet wat we ervan verwacht hadden. Dat is jammer, maar goed dat we het gedaan hebben, want “Spijt krijg je van de dingen die je niet gedaan hebt“.

1. Anja Vredenbregt:
    24 augustus 2018
    Tjonge jonge. Wat een avonturen beleven jullie. Straks alles bundelen en je kunt het als boek uitgeven. Geweldig om te lezen. Ik kijk nu al weer uit naar het volgende hoofdstuk😉. Goede reis verder. Groetjes Anja
  2. Jozien:
    25 augustus 2018
    Goede morgen wat een Adventure idd. weer, zeker angstig mbt bevingen. Gelukkig is het er nu weer rustig toch? Heb je ook een plaatje van de komodovaraan? Jullie zijn goed in Ad hoc vervoer en verblijf regelen😉 alle goeds voor jullie en Enjoy. Gr Jozien
  3. Carla:
    25 augustus 2018
    Blij weer iets te horen van jullie, zat er toch wel mee in m'n maag dat jullie naar Lombok gingen ondanks de voorinfo die jullie hadden gedaan! Verstandig dat jullie buiten hebben geslapen. Jammer dat het een tegenvaller was om de komodovaranen ( weet niet wat ik me erbij voor moet stellen, zo even google) te bewonderen. Maar goed het is niet anders en het vele varen is ook lekker rustgevend, toch? Blij dat het jullie goed gaat, lieve groetjes en blijf jullie volgen, where ever you are 💋💋💋
  4. Conny Driesen:
    26 augustus 2018
    Wat weer een verhaal en avonturen!
    Bijzonder dat jullie toch nog naar Lombok geweest zijn en de naschokken hebben gevoeld.
    Carpe Diem!!!