We zijn in Laos - 26 oktober

26 oktober 2018 - Thakhek, Laos

We zijn in Laos - 26 oktober

Op 15 oktober hadden we onze eerste lekke band. Oorzaak: een scheurtje in de buitenband. Ook bij 2 andere banden kwamen er aan de zijkant, net boven de velg, kleine scheuren. Vreemd, dat hadden we niet verwacht. We hadden voor vertrek nieuwe banden op de fietsen gelegd, de beste die er zijn. Van 15 t/m 18 oktober heeft Wim met 12 tubes twee componentenlijm geprobeerd de banden te redden. Helaas, niet gelukt. Op 18 oktober hebben we 4x een bandenstop gehad.

Als de mensen doorhadden dat er iets met onze fietsen aan de hand was, kwamen ze gelijk helpen. Vanuit de winkels kwamen ze met bandenplakkers, die zo oud waren dat ze verpulverden zodra je ze uit de verpakking haalde. Er werd een fietspomp gehaald en een gereedschapskist met een aantal roestige schroevendraaiers. Goed bedoeld wilden ze aan onze fietsen gaan sleutelen. Met behulp van een oude binnenband van een brommer die we van iemand kregen, heeft Wim een noodverband aangelegd, waarmee we de laatste 20 kilometer naar Pho Chau hebben kunnen rijden. Pho Chau is een redelijk grote stad, 45 kilometer voor de grens met Laos.

Voordat we de grens met Laos overgingen, moesten we echt nieuwe buitenbanden hebben. Dat zou wel eens lastig kunnen worden, omdat de buitenbanden hier 26 inch zijn en wij hadden 28 inch banden nodig. En wederom hadden we geluk. Toevallig kwamen we terecht in een hotel met een Engels sprekende eigenaar. Hij is de volgende dag samen met Wim op zoek gegaan naar de juiste banden. Die moesten besteld worden; 1 dag levertijd. Perfect! We hebben nu 5 nieuwe buitenbanden (1 reserve) voor €7,40. Nee, niet per stuk, maar totaal voor 5 banden. Ben benieuwd of deze het langer volhouden dan onze dure Schwalbe-banden.

Op 21 oktober zijn we naar de grens met Laos gefietst. We hebben de Vietnamese Dong die we nog hadden omgewisseld in Laotiaanse Kip en het visum voor Laos geregeld (39 USD pp).

We zijn nu een aantal dagen in Laos. Wat een verschil! Het is hier veel rustiger. Geen getoeter van brommers en auto’s en veel minder mensen. Het is leuk om weer in een ander land te zijn en nieuwe dingen te zien.

De eerste dagen waren de routes wat heuvelachtig en reden we door / langs het Karstgebergte naar het 43000 ha grote Nam Theun stuwmeer. MOOI!!

In dit gebied wonen ook Hmong (bevolkingsgroep). Zij vallen hier minder op, omdat ze geen klederdracht dragen. Hun bijzondere eetgewoonten vielen ons wel op. Op de markt lagen ratten, vleermuizen, eekhoorns en allerlei insecten.

In Laos zijn de boeddhistische tempels meer kleurrijk en levendiger dan in Vietnam. Er wonen monniken (ouder dan 20 jaar) en leerling-monniken (12-20 jaar).

Eergisteren (24 oktober) was het Parvana Day; een religieus festival ter afsluiting van de regentijd. Wij hebben dit in Thakhek gevierd, een redelijk grote stad aan de Mekong rivier. Daar was het die dag niet rustig :-}. Op het terrein van de tempel was het kermis, met draaimolens, trampolines en een opblaasbaar speelkasteel. Er was een braderie, een bootrace en s’avonds was er vuurwerk en vaarden er verlichte boten op de rivier. Ook werden er 1000en met bloemen en kaarsen versierde mandjes van bananenbladeren in de Mekong rivier gezet om het leven, het geluk en de voorspoed die de rivier brengt te eren.

Nu zakken we langs de Mekong rivier af naar het zuiden.

1. Hans van Perge:
    26 oktober 2018
    Opgelucht met lucht in nieuwe banden?
    Het blijft bijzonder.
    Groet.
  2. Anja Vredenbregt:
    26 oktober 2018
    Hoe is het mogelijk : nu pas een lekke band! De foto's zijn weer prachtig. Alleen zie ik eekhoorns liever door de bomen scharrelen dan op een bordje 😐. Je hebt ze toch niet opgegeten? Bedankt weer voor de update en goede reis verder🙋. Groetjes Anja
  3. Judy:
    Pas de eerste lekke band, hoe knap! Prachtig verhaal en foto's weer! <3
  4. Conny Driesen:
    27 oktober 2018
    Bijzonder weer, een ander land, en meteen weer zo anders. Heerlijk om weer mee te mogen genieten!
  5. Carla:
    28 oktober 2018
    Prachtige kleurrijke foto's en bijzondere bloemstukjes en traditie om de rivier zo te eren! Zal wel een mooi gezicht zijn geweest om deze pracht met lichtjes te zien dobberen op het water. Hebben jullie hier ook nog een foto van? Blij dat de bandjes er weer onderliggen en jullie de wereldreis kunnen voortzetten 👍

Lieve groetjes, Carla
  6. Anneke Verheije:
    28 oktober 2018
    Jullie kunnen een internationaal handeltje beginnen met vijf buitenbanden voor slechts
    € 7,40-. Fijn dat jullie hulp kregen. Het lijkt me bijzonder om langs Mekong rivier te fietsen. Het is één van de langste rivieren ter wereld. Mooie tocht verder weer !