Ons laatste reisverhaal - 22 december

22 december 2018 - Lat Krabang, Thailand

Ons laatste reisverhaal - 22 december

Het is bijna zover. Nog een paar dagen en dan vliegen we naar huis. Dit is ons laatste reisverhaal!

Wat hebben we gedaan na 3 december?

Vanuit Ayutthaya, de oude hoofdstad van Siam, zijn we in 2 dagen naar Kanchanaburi gefietst. Deze stad is vooral bekend vanwege The Bridge Over the River Kwai.

“Tijdens de Tweede Wereldoorlog controleerde de Japanners grote delen van Azië, waaronder Siam (nu Thailand) en Birma (nu Myanmar). Door het aanleggen van een spoorlijn dwars door de jungle en bergen van Thailand wilden ze een snelle verbinding maken met Birma om de troepen sneller te bevoorraden. Gevangen genomen geallieerde soldaten en aangenomen Zuidoost-Aziaten kregen de loodzware taak om deze spoorlijn te bouwen. Twee ploegen, één gestationeerd in Siam, de andere in Birma, werkten aan de eindpunten van de spoorlijn naar elkaar toe. Tijdens de aanleg stierven per dag gemiddeld 75 arbeiders. Deze ‘Dodenspoorlijn’ heeft in totaal het leven gekost van zo’n 100.000 mensen. 15.000 krijgsgevangenen stierven door ziekte, ondervoeding, uitputting en mishandeling. Onder hen ook ruim 3.000 militairen van het Koninklijk Nederlands Indisch Leger en de Koninklijke Marine. Op de erebegraafplaats in Kanchanaburi zijn bijna 1.800 Nederlanders begraven. Het verhaal werd wereldwijd bekend dankzij het boek The Bridge Over the River Kwai en de gelijknamige (met zeven Oscars bekroonde) film. De brug die in de film veel naar voren kwam werd daardoor het symbool van deze droevige geschiedenis. De fotogenieke brug staat in Kanchanaburi.”

Onze volgende bestemming was Damnoen Saduak, waar iedere dag een ‘floating market’ is. Twee dagen fietsen, waarin we onderweg weer een aantal gastvrije en lieve Thaise mensen hebben ontmoet. Na de eerste fietsdag zochten we een slaapplaats. We kwamen terecht bij een mevrouw die enkele kleine bungalows verhuurde. Zij vroeg 500 baht (ongeveer €14). Afdingen is echter onze 2e natuur geworden. Dat doen we altijd en overal, ook bij hotels. Wij stelden 400 baht voor. Dat vond ze wel wat weinig, maar oké, ze vond het leuk dat wij er waren. Zo leuk zelfs dat ze later aankwam met gratis broodjes, fruit en water. We wilden daarvoor betalen, maar dat  mocht ècht niet. De volgende dag fietsten we naar Damnoen Saduak. We reden tussen de kokospalm plantages en stopten bij een huis waar ze bezig waren met het verwerken van kokosnoten. De kokosnoten werden geschild, het kokossap opgevangen en het vruchtvlees gedroogd. Communiceren ging moeilijk, zij spraken geen Engels. Toen werden we geroepen door de buren. Of we zin hadden in een kokosnoot. En zo kwamen we terecht bij Pui & Kobchai, twee mensen uit Bangkok, die iedere week enkele dagen doorbrengen in hun 2e huis. En ze hebben ook nog een 3e huis, dat van zijn ouders was geweest. Een echt, oud, oorspronkelijk Thais huis, een stukje verderop midden in een kokospalm plantage. Het leek wel een museum.

We zijn een dag in Damnoen Saduak gebleven en hebben door de kanalen gevaren voordat de toeristen (eigenlijk moeten we zeggen ‘de andere toeristen’ 😃) kwamen.

Daarna door naar de badplaats Hua Hin, met een tussenstop in Phetchaburi. Leuk stadje. Tijdens onze tocht van Phetchaburi naar Hua Hin kwamen we 5000 fietsers tegen. Zij waren op de terugweg van de toertocht Phetchaburi-kust-Phetchaburi. We begrepen dat dit een jaarlijks fietsevent is, waarbij ze fietsen voor de koning die zelf een groot fietsliefhebber is.

Hua Hin hadden we snel gezien. We vonden er niet veel aan en bovendien was het geen strandweer. Na een dag Hua Hin zijn we dus weer lekker op onze fietsen gestapt. Op naar Bangkok! Drie dagen fietsen, waarbij we een kleine omweg hebben gemaakt om de ‘Maeklong Railway Market’ te bezoeken. Deze markt is op het spoor, waarover ook enkele keren per dag de trein rijdt. Zodra de trein komt, halen de verkopers hun producten van het spoor en trekken ze de luifels van de marktkramen terug. Zodra de trein weer vertrokken is, wordt alles weer teruggezet.

We zijn eerst dwars door Bangkok naar Lat Krabang gefietst. Dat is een plaats bij de luchthaven. Daar hebben we onze terugreis voorbereid; het vliegveld verkend en een fietsenwinkel gezocht waar we fietsdozen konden halen.

Toen 5 dagen Bangkok. Leuke stad! We hadden een lekker hotel in een gezellige wijk (bij de Khao San Road). De eerste dag hadden we een fietstour geboekt, altijd leuk. De andere dagen hebben we zelf door de stad gefietst en gelopen. Uiteraard zijn we naar de heilige tempel Wat Phra Kaew gegaan, de belangrijkste bezienswaardigheid van Bangkok. “Deze prachtige tempel ligt op een enorm tempelcomplex waar je bijna verblind wordt door de glinsterende tempels, mozaïeken, gouden chedi’s (stoepa’s), versierde tempeltorens en sierlijke beelden. Hoewel alles rondom de Wat Phra Kaew groot en overdadig is, is het meest heilige Boeddhabeeld met zijn 66 centimeter verrassend klein: de Smaragdgroene Boeddha. Direct naast de Wat Phra Kaew ligt de Grand Palace, het voormalige onderkomen van de koning. Op dit moment wordt het paleis alleen gebruikt bij plechtigheden en voor ceremonies op feestdagen. Het paleis is erg mooi met goud omlijste daken, grote beelden van olifanten en een perfect onderhouden tuin.”

Verder hebben we iedere dag een paar uur doorgebracht bij het zwembad op het dak van ons hotel en genoten van het mooie weer.

We zijn nu weer terug in Lat Krabang. Vandaag hebben we onze fietsen ingepakt. We vliegen dinsdag (1e kerstdag) met EVA Air en bij deze maatschappij mogen fietsen alleen mee als ze zijn ingepakt in een (fiets)doos.

De laatste 2 dagen van onze reis zullen we geen fietskilometers meer maken. We hebben totaal bijna 10.000 kilometer gereden.

Wel raar hoor, om weer naar huis te gaan. Erg dubbel. We kijken er naar uit om iedereen weer te zien, maar tegelijkertijd vinden we het jammer dat het voorbij is. We hebben zo genoten van deze reis. Vooral van het onderweg zijn. Het s’ochtends op de fiets stappen, niet wetende wat we allemaal tegen zouden komen en waar we die nacht zouden slapen. Dat gaat ons echt nooit vervelen. We hebben een onvergetelijke tijd gehad. We hebben met z’n 2en zoveel gezien, gedaan en beleefd. Heel bijzonder.

De komende dagen gaan we afkicken en zullen we nog wat foto’s op onze reislogger zetten.

We wensen jullie allemaal hele fijne feestdagen toe en we hopen van harte dat 2019 voor jullie net zo’n mooi jaar wordt als 2018 voor ons is geweest.

Tot binnenkort!

1. Yvonne Lutgerink:
    22 december 2018
    Leuk om jullie nog een stukje te hebben kunnen volgen en ontmoet te hebben. Ik zit inmiddels al een stuk zuidelijker dan Hua Hi...(inderdaad, niks aan!) Ik ga langzaam richting Maleisië.
    Jullie een goede thuiskomst en wie weet, zien we elkaar nog eens!
    Yvonne
  2. Anja Vredenbregt:
    22 december 2018
    Goede terugreis gewenst en geniet van het weerzien van alle familieleden en vrienden.
    En wie weet wat 2019 voor jullie gaat brengen.. . Ik wens jullie alle geluk toe voor 2019. Tot ziens Anja
  3. Elly:
    22 december 2018
    Wat gaat de tijd toch snel.... ik zie je nog staan op de afscheidsborrel en nu komen jullie al weer naar huis. Maar met een grote koffer vol herinneringen aan en foto’s van de prachtige reis die jullie hebben gemaakt. Bedankt dat wij hebben mogen meegenieten! Ik wens jullie een goede vlucht en een warm welkom thuis!
  4. Willeke:
    22 december 2018
    Een goede terugreis gewenst. En bedankt voor jullie mooie reisverslagen en foto's en filmpjes. Hebben we toch een beetje het gevoel gehad dat we er bij waren.
    Groetjes Willeke en Paul van Tongeren.
  5. Martijn Peeters:
    22 december 2018
    Wat een fantastische en onvergetelijke reis hebben jullie gemaakt. Geniet daar van de laatste dagen en een goede terugvlucht gewenst!
  6. Ronald de Bot:
    Beste Mariëtte en Wim,
    Bedankt voor de mooie verhalen en alvast een goede terugreis.
    Ik heb genoten van jullie avonturen.
    Fijne feestdagen en de beste wensen voor 2019.
  7. Anneke Verheije:
    22 december 2018
    Bedankt voor het delen van alle gebeurtenissen en de interessante achtergrondinformatie. Wat een bewogen continent met een rijke geschiedenis! 2018 zal altijd een bijzonder jaar blijven voor jullie.
    Mijn allerbeste wensen voor een goed en gezond 2019 en tot Gauw !
  8. Jozien:
    22 december 2018
    Mariëtte en Wim, echt heel bijzonder om zo met jullie mee te kunnen reizen, mooie verhalen met beeldmateriaal. Een goede, veilig terugreis, ik wens jullie toe dat door het delen van de herinneringen en ervaringen het acclimatiseren in je “thuisland” zal bevorderen. Rust lekker uit, omarm de mensen die je lief zijn, fijne kerstdagen en jaarwisseling, alle goeds voor 2019. En als het kan neem een toast op het leven🍀👍😘
  9. Hans van Perge:
    Hoi,

Prachtige reisverhalen, gelardeerd met geschiedenis en geïllustreerd met foto's die ook weer veel zeggen!
    Moeten wij dit nu in 2019 verder missen?

Misschien nu verhalen en foto's van tochten in en om Breda?

Goede terugreis, fijne feestdagen en een weer nieuw en bijzonder 2019.
  10. Conny Driesen:
    22 december 2018
    Geweldig weer om te lezen en prachtige foto's om te bekijken.
    Bedankt voor al jullie "nice memories" die wij ook een klein beetje mee hebben mogen maken. Zal een gemis worden !
    Goeie reis terug naar "home sweet home"!?
  11. Carla:
    23 december 2018
    Bedankt voor het meereizen met jullie. Wel thuis, hopelijk tot snel ziens en voor 2019 de allerbeste wensen!💋💋💋
  12. Judy:
    23 december 2018
    Prachtige verhalen van een prachtige reis! Goede terugreis en welkom thuis alvast! Wat is het ongelofelijk snel gegaan. Tot gauw!!
  13. Anja van Oorschot:
    24 december 2018
    Een hele mooie thuiskomst Jet en Wim en het was prachtig om mee te lezen en kijken met jullie. Tot snel , Fijne Feestdagen en de beste wensen voor 2019! Liefs, Marcel en Anja
  14. Mart Hagenaars:
    24 december 2018
    Wat een mooie bijzondere ervaringen hebben jullie opgedaan. Het zal vast wel even tijd kosten om weer te wennen aan de structuur en het klimaat van Nederland (na al jullie opgedane indrukken en ervaringen). ‘Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis ernaartoe’ Aldus een wijsheid van Boeddha.

Fijne feestdagen en Mariette tot binnenkort.
  15. Jeanine Broos:
    24 december 2018
    Wat een mooie belevenissen en verhalen waren dat! Dankjewel voor het steeds opschrijven en delen. Was heerlijk om zo een beetje mee te reizen.
    Goede thuisreis en fijne tijd weer hier in NL toegewenst
  16. Rachel:
    24 december 2018
    Bedankt voor het mogen mee beleven van de mooie en bijzondere reismomenten.
    Een hele goede reis gewenst en voor straks welkom thuis!
  17. Dorine:
    28 december 2018
    Hoi Jet en Wim,
    Jullie zijn weer thuis, ongelooflijk wat jullie hebben gezien en meegemaakt, prachtige foto's en kleuren. Dit vergeet je nooit meer. Fijne jaarwisseling in een koud en mistig Nederland.
    Groetjes Dorine en Wim hopelijk tot snel op de woning, de mannen kijken al naar je uit.
  18. Adje:
    7 januari 2019
    Hoi Wim en Jet
    Ik dacht lang geleden iets gehoord te hebben, maar jullie hebben het laatste verslag nu gedaan en zijn weer in Nederland. Slechter kunnen jullie het niet treffen en al sie donkere dagen. Hopelijk hebben jullie gezellige dagen gehad ennatuurlijk de beste wensen voor 2019. Dank voor de mooi verslagen en foto's
  19. Sandra v Beers:
    13 januari 2019
    Wat hebben jullie mooie herinneringen gemaakt zeg! Het was heel bijzonder om jullie te kunnen volgen. Nu weer lekker in het druilerige Nederland, fijn bij de familie.