5 dagen, 280 kilometer en ruim 4000 meters klimmen & dalen verder - 25 september

25 september 2018 - Mường Chà District, Vietnam

Sinds 19 september zijn we 5 fietsdagen verder. Het is prachtig hier. Ontzettend mooi, maar ook vermoeiend. Veel klimmen en dalen en èrg heet. De afgelopen dagen hebben we in de brandende zon gefietst. Tot een uur of 9 was het bewolkt en was de temperatuur lekker. Daarna kwam de zon door en liep de (gevoels)temperatuur op tot zo’n graad of 40. Pffffffffff, zeker als we bergop moesten.

Vandaag doen we een dag helemaal niks! We hebben een heerlijk, nieuw, schoon hotel in Muong Cha en houden een “beddag”.

Gisteren waren we in de stad Dien Bien Phu. Daar waren veel monumenten en oorlogsgraven van soldaten van de Vietminh die zijn omgekomen in de strijd tegen de Fransen bij Dien Bien Phu in 1954. Vandaag nemen we de tijd om wat meer te leren over de geschiedenis van Vietnam. Onderstaande samenvatting van de geschiedenis van Vietnam is eigenlijk bedoeld voor onszelf. Maar mocht je interesse hebben in een korte geschiedenisles over Vietnam, bij deze:

“In 1887 werd Vietnam een kolonie van Frankrijk. Vanaf dat moment nam het antikoloniale verzet toe in het land, later aangespoord door verzetsleider Ho Chi Minh. Gedurende de Tweede Wereldoorlog maakte Japan nog tijdelijk de dienst uit in het land, maar in augustus 1945, kort voor de capitulatie, riep het verzet (Viet Minh) op tot een nationale opstand. Het riep de onafhankelijke Democratische Republiek Vietnam uit. Dat was tegen het zere been van de Fransen die terugkeerden en Ho Chi Minh probeerden te verdrijven. Na een acht jaar durende guerrillaoorlog gaven de Fransen zich gewonnen, na de nederlaag in Dien Bien Phu in mei 1954. Tijdens de Conferentie van Genève in 1954 werd bepaald het land in tweeën te splitsen. Het communistische Noorden kwam onder leiding te staan van Ho Chi Minh. Zuid-Vietnam, dat nauwe banden onderhield met de Verenigde Staten, kwam onder leiding van Ngo Dinh Diem.

Maar de rust was van korte duur. Onder Diem begon een ware burgeroorlog die tot ver in de jaren zestig duurde. Bovendien waren de Amerikanen bang voor het communisme van het Noorden. Vanaf 1964 leidde dat tot de Vietnamoorlog, de bloederigste periode uit de geschiedenis van het land. Miljoenen soldaten en burgers lieten in deze periode het leven. In 1973 trok de VS haar troepen terug en in 1975 kregen de volgelingen van Ho Chi Minh uit het Noorden het hele land in handen. Onder de naam Socialistische Republiek Vietnam werden de twee delen van het land herenigd. Een onstabiele periode volgde, waarin iedereen met veronderstelde pro-Amerikaanse ideeën werd afgevoerd naar heropvoedingskampen. Dit en de verslechterde levensomstandigheden leidde ertoe dat veel Vietnamezen hun land (vaak in gammele bootjes) ontvluchtten. Bijna een miljoen mensen slaagden erin een ander land te bereiken, maar enkele honderdduizenden verdronken bij hun vluchtpoging. In de jaren tachtig en negentig bloeide het land op door economische hervormingen. Vanaf 1996 was het de Viet Kieu toegestaan om terug te keren naar hun land.”

En we wilden ook wat meer weten over de mensen die wij hier tegenkomen. Dus ook daarover hebben we wat informatie opgezocht:
“De bewoners van de heuvels en bergen van Midden- en Noord-Vietnam, door de etnische Vietnamezen ‘moi’ of wilden genoemd, vormen samen de grootste minderheid van het land. Deze zogenaamde ‘Montagnards’ zijn nauw verwant aan etnische groepen in Thailand en Zuid-China…………… De Thai wonen in de rivierdalen rond Sonla, Lai Chau en Lao Cai in het noordwesten van Vietnam. Hun huizen zijn op palen gebouwd; de huizen van de ‘Zwarte’ Thai in de vorm van het schild van een schildpad, terwijl de huizen van de ‘Witte’ Thai rechthoekig zijn.

De Hmong of Mong (ca. 600.000) leven vooral in de in de hooglanden van de noordelijke provincies, in gewone huizen. Ze kennen geen geschreven taal en de voorouderverering en geesten spelen een belangrijke rol in het dagelijkse leven van deze mensen. Ook van totemisme is nog steeds sprake, het aanbidden van symbolische voorwerpen. Legenden en liederen worden mondeling van generatie op generatie doorgegeven. Hun hoofdvoedsel bestaat uit maïs en het zijn zeer bekwame ambachtslieden. De Hmong dragen kleurrijke, bijzonder mooie kleren.”

We zijn  nu in het gebied van de Hmong. Prachtige mensen!!

1. Anja Vredenbregt:
    25 september 2018
    Leuk! Bedankt voor de geschiedenisles. 😀. In Nederland hebben we deze zomer bijna 40 graden gehad. Te warm om te fietsen. Knap dat jullie dat wel doen. Groetjes Anja
  2. Hans van Perge:
    25 september 2018
    Jullie rijgen de mooie dagen aaneen en dat levert prachtige verhalen. Een boek waard!
    Wij zitten op een camping in Zeeland waar het wel een beetje Duitsland lijkt. Ik fiets af en toe 10 km met soms harde wind tegen. Misschien moet ik ook eens een blog beginnen.

Groetjes,
  3. Carla:
    26 september 2018
    De geschiedenis herhaald zich weer, vele vluchtelingen die per boot heil zoeken in een ander land! Triest voor woorden! Jullie zijn kanjers om zoveel kilometers te vreten onder warme omstandigheden. Bedankt weer voor jullie indrukwekkend verslag. Het gaat jullie goed, veel liefs van mij 😘