Afscheid van Indonesië & voorbereiden Vietnam - 11 september

11 september 2018 - Seminyak, Indonesië

Afscheid van Indonesië & voorbereiden Vietnam - 11 september

Morgen (12 september) is het onze 59e dag in Indonesië. We hebben een visum voor 60 dagen, dus we moeten gaan. Dat is ook prima. We hebben genoten in Indonesië. Eerst 2 weken Java, toen de vakantie op Bali met de familie. Het was daarna even lastig de draad weer op te pakken. Goed dat we toen naar Lombok & Sumbawa zijn gegaan. Die eilanden zijn zo anders dan Bali. Bali is echt prachtig en de vele hindoeïstische ceremonies en rituelen die er zijn, blijven indrukwekkend en boeiend. Lombok & Sumbawa zijn veel ruiger en een stuk minder toeristisch. En dan hebben we natuurlijk ook nog ons op-en-neertje Flores gedaan. Echt weer nieuwe, andere dingen gezien. Dat gaf ons het gevoel dat we weer op reis waren, lekker!

Eind augustus waren we terug op Bali. In 6 fietsdagen hebben we onze ronde Bali afgemaakt. Een mooie en afwisselende tocht. Langs de zee, door dorpjes, tussen de rijstvelden. langs heel veel tempels en over een vulkaan met kratermeren (1400 meter hoog). En overal vriendelijke mensen. We hebben iedere dag minstens één ceremonie gezien. De Balinezen leken het altijd wel leuk te vinden als wij stopten, onze sarong om deden en keken wat zij aan het doen waren. Ze probeerden ons dan ook duidelijk te maken waarvoor de ceremonie was bedoeld. Soms omdat er een  nieuwe tempel geopend werd, of het de verjaardag van de tempel was. Soms begrepen we niet wat er te vieren was. En een aantal keer betrof het een crematie ceremonie. Bijzonder en indrukwekkend.

We zijn nu al een paar dagen vakantie aan het vieren in het zuiden van Bali, aan de kust (Kuta & Seminyak).  We zijn veel op het strand geweest. De golven zijn hier enorm, er zijn dus veel golfsurfers. Altijd leuk om te zien. Wim heeft even overwogen om ook een les te nemen. Daar heeft hij maar vanaf gezien, nadat we een aantal mensen lelijk hebben zien vallen.

We zijn nu klaar voor vertrek. De fietsen zijn ingepakt. We gaan zo nog even naar het strand en blijven daar tot de zon ondergaat. Dat is hier echt een happening. Gezellig druk en overal zijn er bandjes aan het spelen.

Morgen worden we om 6.30 uur bij ons hotel opgehaald en naar de luchthaven gebracht. Met een tussenlanding in Singapore vliegen we naar Hanoi (Vietnam). Als alles goed verloopt landen we om 17.35 uur (12.35 uur Nederlandse tijd) en worden we daar weer opgehaald en naar een hotel gebracht.

En dan na 1 of 2 dagen Hanoi, gaan we een ronde Noord Vietnam fietsen. We volgen een route van AWOL. Dit is wat ze over die route zeggen:

“Fietsen in Noord-Vietnam betekent fietsen door stille dalen en klimmen over pittige heuvels in één van de mooiste en meest verlaten gebieden van het land. U maakt kennis met een streek die nog nauwelijks door toeristen wordt bezocht. Dat betekent taalproblemen, praten met handen en voeten, zo nu en dan primitief overnachten en vooral: iets meemaken dat volstrekt uniek is.

Noord-Vietnam wordt bewoond door talloze bergstamvolkeren, die nog geheel volgens hun eigen tradities leven. U fietst langs de grens met China, door een adembenemend mooi landschap, langs jungle, rijstvelden en theeplantages.

U fietst dwars door een gebied met eeuwenoude tradities en gewoontes. Halverwege bereikt u het dorp Sapa: hier kunt u weer eens praten met andere westerlingen! Maar u heeft onderweg al véél meer gezien dan de doorsnee toerist die Sapa één of twee dagen bezoekt vanuit Hanoi.

Degenen die niet veel tijd hebben, kunnen in Lao Cai de comfortabele nachttrein nemen naar Hanoi.

Wie verder rijdt, kan het nog vrijwel niet door toeristen ontdekte dorp Bac Ha bezoeken. Hier is een zondagmarkt die wordt bezocht door diverse bergstamvolkeren uit de wijde omtrek. Sommige bezoekers komen helemaal uit China. De laatste dagen rijdt u over kleine dijkwegen langs de Rode rivier.

De route begint en eindigt in Hanoi. De totale fietsafstand is ca. 1210 km.”

LEUK!! We hebben er zin in.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Elly:
    11 september 2018
    Al zoveel kilometers in de benen en dan weer zo’n prachtige tocht voor de boeg! Wij fietsen ook graag, maar dit is toch wel van een hele andere categorie 👏 Ben weer benieuwd naar de Vietnam-verhalen! Het lijkt of we er ook een beetje bij zijn zo, met jullie enthousiaste beschrijvingen! Enjoy!
  2. Anneke Verheije:
    11 september 2018
    Ik geniet altijd van jullie verslagen en benieuwd naar de verhalen en foto's van Vietnam. Mijn broer en zijn vrouw ( Dick en Moniek) vliegen vandaag naar Vietnam. Wie weet ontmoeten jullie elkaar. Heel veel plezier weer !
  3. Dorine:
    11 september 2018
    Hoi Jet en Wim, mooie verhalen, mooie foto's, grote glimlach van jullie beiden op elke foto!
    Prachtig!
    Nog een hele fijne tijd, groetjes 171
  4. Judy:
    11 september 2018
    Gaaf Jet! Ben benieuwd naar Vietnam!
  5. Carla:
    11 september 2018
    Hier weer een reactie van mij, vorige keer niet gereageerd maar wel weer genoten van het reisverslag zoals gewoonlijk, super! Ben benieuwd hoe het in Vietnam is en handen -voetenwerk is voor jullie geen probleem, toch? Elke keer blijkt wel dat jullie je mannetje en vrouwtje staan 😀 Geniet ervan en ik geniet met jullie mee, thanks 😘
  6. Jozien:
    11 september 2018
    Goede avond, wat een mooi verslag en foto's, ik blijf jullie volgen
    En dan is het zomaar ineens najaar. Hier in Nederland nog niet hoor, ook vandaag tiktte we de 24-25 graden weer aan, met veel wind, zodat het weer schraal en droog is in de natuur. Alle goeds voor jullie samen, blijf gezond en geniet ervan zoveel als kan
  7. Conny Driesen:
    12 september 2018
    Heerlijk weer om te lezen....en schitterende foto's! Ik ben nog nooit in Indonesië geweest, maar heb er van genoten...en nu een indruk! Viëtnam lijkt me ook heel bijzonder! Geniet ervan en heel veel fietsplezier! (superknap trouwens, al zoveel kilometers!)