Maleisië 3 t/m 12 juli - op weg naar Singapore

12 juli 2018 - Johor Bahru, Maleisië

Maleisië 3 t/m 12 juli - op weg naar Singapore

Deze 10 dagen waren erg relaxed. We hoefden niet na te denken welke weg we zouden nemen, want we volgden een route van AWOL (Asian Way Of Life). Hun route bracht ons via de westkust van Maleisië naar Singapore. We reden over rustige wegen, langs de zee, door plantages, door kleine dorpen en langs haventjes. We hebben een aantal keer aan zee gekampeerd. Vanaf Melaka waren er minder stranden om te kamperen en hebben we steeds in een (budget)hotel overnacht.

In Melaka zijn we 2 dagen gebleven. In de reisgids staat:

“Melaka (of Malakka of Malacca) is een historische stad aan de westkust van het schiereiland van Maleisië. Het is één van de populairste bestemmingen in Maleisië vanwege de multiculturele samenleving, de schitterende architectuur en het heerlijke eten. Sinds 2008 staat het op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Melaka in de loop der eeuwen diverse overheersers gehad: Chinezen, Portugezen, Hollanders en Engelsen. Het was vroeger een strategische plek aan de Straat van Melaka. Het lag aan de specerijenroute naar China, de wind stond er voor zeezeilers altijd goed en de stad kon veiligheid garanderen. Geen wonder, dat men in deze stad ging provianderen. Het was een strategische stad voor degenen, die de specerijenroute wilden beheersen. Daarom heeft Melaka sinds 1400 diverse bezetters gehad en kon het tot een groot handelscentrum uitgroeien.

De Portugezen veroverden in 1511 Melaka. Op de helling van een heuvel (St. Pauls Hill) bouwden ze een fort: "A Famosa". Later werd dit uitgebreid, zodat de vesting de gehele heuvel omvatte. Binnen de muren waren twee paleizen, een kasteel, een vergaderzaal voor de Portugese Raad van State en vijf kerken. Jammer, dat er nu nog alleen de "Porta de Santiago" te zien is: een poort zonder muur, die naar het fort leidde.

Na een beleg van 7 maanden veroverden de Hollanders van de VOC in 1641 het fort. De stad was toen echter niet meer zo rijk en welvarend. Na de verovering door de VOC konden de Nederlanders met de herbouw beginnen. De muren werden hersteld, bastions kregen een andere naam en er werd een gracht om de vesting gegraven met een ophaalbrug. Op het hoogtepunt had Melaka een garnizoen van 550 Nederlanders. Ondanks, dat alles herbouwd was, ging het met de welvaart bergafwaarts. De Nederlanders hadden slechts één doel: de specerijenhandel veilig stellen en concurrenten uitschakelen.

In augustus 1795 namen de Engelsen (East India Company) Melaka in bezit. Nederland had in die periode in Europa problemen met Frankrijk (Napoleon). Men bekommerde zich minder om deze onbelangrijke buitenpost.“

We zijn keurig langs alle bezienswaardigheden gelopen, maar het leukste was toch wel om de andere toeristen te bekijken. Melaka is een soort Volendam in Maleisië, met erg veel toeristen. Wat Hollanders, maar vooral veel Aziaten. Zij vinden het geweldig om zich rond te laten rijden in een zogenaamde trishaw: een hysterische riksja, uitgedost met boa’s, glitters, lampjes, knuffels en andere prullaria. En dan een enorme box, waar de muziek uit knalt.

Wij vonden vooral Chinatown een leuk deel van de stad. Bijzonder is dat een Chinese tempel, een Indiase tempel, een moskee en een kerk allemaal in dezelfde straat zitten.

We zijn nu in Johor Bahru, onze laatste overnachting in Maleisië.  Morgen gaan we de grens over naar Singapore. Maleisië was:

• Kuala Lumpur, een wereldstad en zo anders dan al die kleine dorpen waar we doorheen zijn gereden,
  • 695 kilometer ontspannen fietsen, vlak,
  • tropisch warm, met af en toe heftige regenbuien,
  • groen, veel plantages,
  • kleurrijk, door de vele bloemen, de chinese- en hindoeïstische tempels, de huizen die geverfd zijn in alle mogelijke kleuren en de vrouwen die vaak vrolijke gekleurde kleding dragen,
  • overal afval, zo jammer dat ze daar niet wat zorgvuldiger mee omgaan,
  • aardige mensen,
  • lekker eten & fruitsapjes, bij voorkeur watermeloen,
  • durian, het (stink)fruit waar ze hier dol op zijn en wij echt smerig vonden,
  • kamperen aan zee,
  • muggen,
  • Wim die s’nachts om 2.00 uur de voetbalwedstrijden van België heeft gekeken,
  • goed zo, we willen verder. Een paar dagen Singapore en dan 16 juli naar Indonesië.

Het gaat ons dus nog steeds goed! We hebben net ook weer wat foto’s en video’s op onze site gezet.

1. Carla:
    12 juli 2018
    Wat weer een mooi verslag van jullie en wat een kleurrijke foto's! Wat een bijzondere ervaring, geniet met jullie mee. Thanks en blijf jullie volgen, liefs Carla
  2. Conny Driesen:
    12 juli 2018
    Prachtig...prachtig!!! Weer een geweldige wereld waarin jullie je begeven...bedankt voor de geschiedenisles! Ook weer schitterende foto's!!!!! (Ik ben het eens met jullie mening over durian....niet te doen als je er niet mee opgegroeid bent lijkt me!)