De laatste dagen in Armenië en de eerste in Georgië (10 t/m 17 juni)

17 juni 2018 - Tbilisi, Georgië

De laatste dagen in Armenië en de eerste in Georgië (10 t/m 17 mei)

Op weg naar Georgië wilden we nog langs 2 ‘must sees Armenia’:

1. het Sanahin klooster
  2. het Haghpat klooster

Beide kloosters staan op de UNESCO werelderfgoederenlijst.

We hadden een leuke, rustige weg uitgezocht naar het Sanahin klooster. Het pad bleek echter dood te lopen. Dat bezorgde ons een leuke ontmoeting en een mooie wandeling naar het klooster (zie de 2 video’s).

In Sanahin zijn de gebroeders Mikoyan geboren en daar zijn de Armeniërs trots op. Anastas Mikoyan was een politicus ten tijde van de Sovjet-Unie en had zowel onder Stalin als Chroesjtsjov zeer hoge functies. Artjom Mikoyan was een vliegtuigontwerper. In de Sovjet-Unie ontwierp hij samen met Goerevits diverse gevechtsvliegtuigen, waaronder de MiG. (MiG staat voor Mikoyan i Goerevitsj oftewel Mikoyan en Goerevitsj). Bij hun geboortehuis staat een MiG straaljager.

Het Haghpat klooster ligt niet ver van het Sanahin klooster. Beide kloosters liggen op een hoog plateau. Om met de fiets van onze ‘einde weg kampeerplek bij het Sanahin klooster’ naar het Haghpat klooster te komen, moesten we eerst afdalen naar de Debed vallei en daarna weer omhoog (10-12%). Bij het Haghpat klooster was het druk. Veel toeristen hadden ons zien fietsen en kwamen een praatje maken.

Op 12 juni zijn we de grens met Georgië overgegaan. Georgië ligt feitelijk in Azië, maar beschouwt zichzelf als een Europees land. Het zuiden van Georgië is redelijk vlak en droog. We hebben besloten eerst op ons gemakje naar Tbilisi te fietsen en dan te bekijken wat we nog gaan doen in Georgië voordat we naar Kuala Lumpur vliegen (27 juni, 3.00 uur s’nachts).

Onder Tbilisi ligt het Kumisi Reservoir. Een meer, daar wilden we wel kamperen! We zijn afgedaald naar het meer. Dat was niet slim, maar leverde weer wel een leuk avontuur op. De vlakte rond het meer was erg drassig. We zijn ruim een uur bezig geweest om onze fietsen weer op het droge te krijgen en daarna nog zeker een uur om ze weer schoon te maken.

Kamperen bij een meer beviel ons wel. Mooi en rustig. We besloten de volgende dag naar de Tbilisi Sea te fietsen. Daar was het wel mooi, maar niet echt rustig.

Op 15 juni reden we toevallig langs een leuk hotelletje op loopafstand (2 km) van het centrum van Tbilisi. Daar zijn we nu nog. Tbilisi is leuk en heeft veel verschillende gezichten. Leuk om door de stad te dwalen. Dat gaan we vandaag dan ook weer doen.

Morgen (maandag 18 juni) vertrekken we weer. Dan gaan we nog een week fietsen in Georgië. Op zondag 24 juni komen we hier weer terug.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Conny Driesen:
    17 juni 2018
    Behalve heel leuk, is het ook leerzaam om jullie belevenissen te lezen, ik steek er nog wat van op!!
  2. Rachel:
    18 juni 2018
    Voor jullie is het genieten, maar het is ook geweldig om jullie mooie verhalen en foto's te mogen volgen! Wat hebben jullie al veel meegemaakt. Prachtig...
  3. Rob Voets:
    21 juni 2018