De eerste 5 fietsdagen

11 mei 2018 - Rudbar, Iran

Maandag 7 mei zijn we uit Teheran vertrokken. We zaten om 6.30 uur op de fiets om de ergste drukte voor te zijn. Het was even wennen om tussen de auto's door te manoeuvreren, maar het ging goed.

Het is nu 11 mei. We hebben 5 dagen gefietst, totaal 315 km.. We zijn een bezienswaardigheid. Iedereen toetert en zwaait. Er stoppen zelfs auto's, omdat ze met ons op de foto willen of ons een pakje drinken, fruit, koekjes of snoepjes willen geven. We kregen zelfs sigaretten aangeboden.

De eerste 2 nachten ( 7 & 8 mei) hebben we bij mensen thuis geslapen. Beide keren waren het spontane ontmoetingen.  Op 7 mei stopten we even langs de kant van de weg om te overleggen waar we zouden overnachten. Nog geen minuut later stopte er een auto met een moeder en zoon en werden we uitgenodigd om bij hen in hun vakantiewoning te overnachten. PERFECT!! Om de huizen staat een hoge muur, zodat zij afgeschermd zijn van de buitenwereld. Binnen die muren is men vrij. Dan gaat de hoofddoek af en er werd zelfs alcohol geschonken. Bier zeiden ze, maar Wim vond het niet te drinken.

Op 8 mei begon het rond 14.00 uur zacht te miezeren. Er stopte een pick-up met 2 mannen en ze vroegen of we bij hen wilden lunchen. Nou dat wilden we wel! De fietsen werden achterin geladen. Het miezerbuitje ging over in harde regen, dus we zijn maar blijven slapen. Dit gezin sprak geen Engels, maar dankzij Google translate hadden we leuke gesprekken. Ze wilden dat we nog langer bleven, want ook de dagen daarna was er regen voorspeld. Maar wij moesten door, de bergen in.

Het plan was het Alborz gebergte over te steken, richting de Kaspische Zee. Maar dat is niet gelukt. Na 10 km stopte de verharde weg. Vanwege de regen was het zandpad niet te rijden. De klei plakte aan de banden en de wielen kwamen vast te zitten. Na 20 km besloten die nacht te kamperen in de bergen en de volgende dag terug te gaan naar de weg. Een prachtige kampeerplek gevonden. De tent stond net en toen begon het te regenen. Het was koud. De thermoskleding en fleecedekens waren echt nodig.

Nu volgen we 2 dagen de hoofdweg naar het noorden. Gisteren reden we langs Qazvin. We passeerden een mausoleum van de zoon van een belangrijke imam. Natuurlijk even binnen geweest. Afgelopen nacht een stukje van de weg af een kampeerplek gevonden.Vandaag hadden we een heerlijke tocht. Van de 85 km die we  hebben gereden, waren er zo'n 60 naar beneden. We zijn nu in Rudbar. Het is warm hier. We hadden behoefte aan een douche en slapen vannacht in een hotelletje.

We gaan nu onze route voor de komende dagen uitstippelen.

1. Anja Vredenbregt:
    11 mei 2018
    Geweldig! Wat een avontuur. Heerlijk om je zo op je route te kunnen volgen. Groetjes Anja
  2. Jozien:
    Geweldig op deze manier met jullie meereizen
  3. Conny Driesen:
    12 mei 2018
    Fantastisch! Die onverwachtse ontmoetingen!
  4. Marieke Schrauwen:
    14 mei 2018
    Wat een prachtige verhalen en foto´s! Geniet ze!
  5. Ali ghafouri:
    Wim and Mariette are fabolous travelers, they are warm-hearted and honest.
    Their presence in Tehran shaped our happiness and calmness.
    Singing together by playing traditional instrument which called fiddle.
    We went to cemetery of Behesht Zahra and holy shrine of Imam khomeini.
    They wrote some inspiring and encouraging things by their nice and artistful hand writtings on some pices of wood.
    at the morning time one of my friend joined us and We went to Darabad district and mountain which located at north part of Tehran_Iran and had light mountain climing. Then we went around tajrish square and we ate some traditional Iranian foods such as Ash.
    Then we go to Imamzadeh Saleh Shrine.
    And in Valiasr district we ate Ice cream and healthy traditional Iranian Foods.
    They also shared with their travelling experiences and gave me some good guidance and told me about their interesting culture.
    In one night they prepared and cooked very delecious vegetarian food and we enjoyed by eating it together.
    Finally I wish them health, tranquility and Bests, Hope to see you soon.
  6. Judy:
    15 mei 2018
    Heel gaaf weer!
  7. Sabine De kod:
    Hoi, wat een bijzondere ontmoetingen.
    Super om te lezen.
  8. Anneke Verheije:
    15 mei 2018
    Ik geniet van jullie verhalen en vind het ook erg leuk om het verhaal van Ali te lezen.