Het is begonnen, we zijn in Teheran!

3 mei 2018 - Teheran, Iran

3 mei 2018

Woensdagochtend (2-5-2018) heeft José ons naar Schiphol gebracht. Nee, ze mocht niet mee naar binnen, gelijk doorrijden, want afscheid nemen is het minste leuke deel van het avontuur waar we zo lang naar hebben uitgekeken.

We hadden alle tijd om onze fietsen reisklaar te maken en ze zorgvuldig in te pakken. Om 17.20 uur zijn we vertrokken naar Teheran, waar we om 1.00 uur zijn geland (een vlucht van 5 uur en een tijdverschil van +2½ uur).

Het was lang wachten op onze bagage en fietsen (meer dan een uur) en toen op zoek naar Ali die ons op kwam halen. We hebben Ali leren kennen via Warmshowers; een wereldwijd netwerk van fietsers die elkaar helpen en hosten. Nou, wij hebben het getroffen met Ali zeg. Zonder hem was de start van onze reis een stuk lastiger geweest. De dozen met onze fietsen werden zorgvuldig op het dak van zijn auto vastgebonden. Om 4.00 uur waren we in zijn appartement.

Vanmorgen werden we verrast met een ontbijt, zoals we het de hele reis wel willen hebben: brood met heerlijke zachte kaas, tomaten, komkommer, wortelen, banaan, meloen, dadels en een koffietje. Daarna regelde hij geld voor ons (wij kunnen in Iran niet pinnen) en ging hij met ons op zoek naar een SIM-kaart. Dat is nog niet gelukt, dus gaf hij ons de kaart van zijn reservetelefoon. Hij gaf ons ook zijn bus- en metrokaart en legde ons uit hoe we met de bus en de metro naar het oude centrum konden gaan. We kregen de sleutels van zijn appartement en we zijn met z'n tweeën de stad in gegaan. We zijn naar de grote, oude bazaar geweest, hebben een moskee bezocht en het Golestan paleis bekeken. Wat een drukte overal. En super vriendelijke mensen.

Grappig, in de bus heb je een mannen- en een vrouwencoupé. Maar in de metro mogen de mannen en vrouwen wel in dezelfde wagon zitten. Nou ja, zitten, dat is onmogelijk. De metro was steeds afgeladen vol.

We zijn nu (19.00 uur) weer in het huis van Ali. Hij is aan het werk.

Ons plan was om zaterdag te vertrekken. Maar dat stellen we uit tot zondag of maandag. We houden het hier wel wat langer vol.