Cazorla - El Chorro - Elviria, 24 oktober t/m 12 november

13 november 2019 - Elviria, Spanje

Cazorla - El Chorro - Elviria, 24 oktober t/m 12 november

Donderdag 24 oktober beginnen we aan onze laatste etappe naar Gerrit & Antoinette. Rond een uur of negen vertrekken we uit ons leuke hotel in Cazorla. Het is fris en het miezert. In de loop van de dag klaart het op. We rijden tussen de olijfboomgaarden door richting Jaén. Die nacht kamperen we ergens in een olijfboomgaard en dat doen we ook de nacht daarna en de nacht daarna. In Jaén begint de Via Verde del Aceite; een fietspad van 115 kilometer over een oude spoorwegbedding. Die volgen we tot het einde, enkele kilometers voorbij Lucena. Het fietst gemakkelijk; een gravelpad, beetje omhoog- beetje omlaag (stijgingspercentage 2%), strak blauwe lucht, af en toe een stadje en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel olijfbomen.

Zondag 27 oktober rijden we van onze 3e olijfboomcamping (net voorbij Lucena) naar El Chorro. Het landschap verandert. We zien steeds minder olijfbomen, meer kale vlaktes en rotsachtige bergen en een gigantisch groot stuwmeer. Een prachtig gebied (aanrader!!). We blijven 4 dagen op de camping in El Chorro (bij Ardales). We maken wat fietstochten, liggen in de zon aan het stuwmeer èn we lopen de Caminito del Rey.

El Caminito del Rey (het Koningspaadje) is een spectaculaire wandeling over een smal pad boven een kloof met kliffen van wel 400 meter hoog.

Het pad werd tussen 1901 en 1905 aangelegd als onderdeel van een groot elektriciteitsproject. De locatie, een stroom door een kloof met hoogteverschil tussen twee waterreservoirs, was ideaal om elektriciteit op te wekken. Hiervoor was toegangsweg nodig voor medewerkers. Op deze manier konden ze makkelijk onderhoud plegen en materialen aanvoeren voor de bouw van een stuwdam.

Jaren na de aanleg, in 1921, kreeg het pad pas echt een naam. Koning Alfonso XIII opende in dat jaar het Gualdalhorce reservoir. Om dit reservoir te bereiken liep hij over het smalle pad door de kloof. Sinds die tijd zijn mensen dit het Koningspad gaan noemen – El Caminito del Rey.

Omdat er in de regio alternatieven kwamen die meer stroom leverden, verviel de hoofdfunctie van deze locatie. De noodzaak om het pad te onderhouden was er niet meer, waardoor het snel in verval kwam. Ondertussen was het pad ook in gebruik genomen door de lokale bevolking, als verbindingsroute tussen verschillende dorpen.

Ondanks het verval en de onveilige route bleven ze het pad gebruiken. Dit was zeker niet zonder risico en zelfs met slachtoffers tot gevolg. Verschillende mensen zijn hier om het leven gekomen. Caminito was daardoor de gevaarlijkste wandelroute van Spanje.

In 2000 werd besloten het pad officieel te sluiten. De gevaarlijke wandeling trok wereldwijd aandacht van waaghalzen. Ondanks de risico’s en hoge boetes werd het pad nog steeds bedwongen.

In 2013 begon de renovatie. In het voorjaar van 2015 was het wandelpad gereed en veilig genoeg om het te openen voor het grote publiek. Daar waar mogelijk zijn oude delen van het betonnen pad opgeknapt.

Op veel plaatsen is ervoor gekozen om een nieuwe houten pad boven het oude pad aan te leggen. Het pad is getransformeerd van de meest gevaarlijke route naar een veilige wandeling, maar het is nog altijd spectaculair.

Donderdag 31 oktober rijden we de laatste 85 kilometer naar het huis van Gerrit & Antoinette in Elviria. Nou ja, rijden …….. We hebben de route uitgezet in Bikemap en die stuurt ons door het binnenland over paden die niet te fietsen zijn. We halen het net voor het donker wordt.

We zijn hier nu 12 dagen. Gisteren is Antoinette naar Nederland gevlogen en wij vertrekken zo meteen. We gaan samen met Gerrit 2 weken fietsen in Zuid Spanje.

1. Willeke:
    Hoi Wim en Mariëtte

Weer een leuk reisverhaal, vooral dat verhaal over het Koningspaar je. Leuk om te weten.
    Nog veel plezier, groetjes
    Paul en Willeke
  2. Wim en Cécile:
    13 november 2019
    Bedankt voor jullie verslag. Leuk dat jullie nog steeds onderweg zijn.
    Het waait flink en het is koud.
    Misschien komen jullie nog in de buurt. Zou leuk zijn.
    Wim en Cécile
  3. Yvonne Lutgerink:
    13 november 2019
    Mooie foto’s, mooi verhaal! En redelijk weer zo te zien. Geniet van alles👍.
  4. Anneke Verheije:
    13 november 2019
    Interessant die informatie over het Koningspad.
  5. Jozien:
    13 november 2019
    Veel veilige fietskilometers. Hier komt regen en hagel met “ bakken” uit de lucht
  6. Conny Driesen:
    13 november 2019
    Prachtig stukje Spanje zo te zien!!!